sossen.blogg.se

Konflikträdd vänster-sosse med dyslexi skriver blogg. Det är arbetarrörelsen och socialdemokratins förbannade skyldighet att för väljarna tydliggöra den klass konflikt som alltid funnits och alltid kommer finnas i ett Kapitalistiskt system. Skillnaden mellan höger och vänster är förhållningssättet till kapitalismen. Socialdemokratins inställning är att kapitalismen är en usel herre men en effektiv tjänare. Med det menas att det är folket som genom demokratin ska kontrollera kapitalismen. Medan de mera högerorienterade anser att kapitalismen inte behöver tyglas. De menar att vi ska avreglera kontrollen och låta marknadskrafterna mer eller mindre få härja fritt. Den här bloggen är mitt bidrag till att försöka tydliggöra makt strukturerna i samhället.

Hederskulturen är fan inte mitt problem.

Publicerad 2019-08-21 21:27:00 i Politik ,

En medvetet provocerande rubrik. Faktum är att Jag förstår inte varför alla dessa höger troll. Höger politiker och andra liberala trams-pellar ska hålla och och tjafsa om hederskulturen. Inte för att jag saknar empati med offren för detta vidriga förtryck. Utan för att det helt enkelt inte är vare sig min eller trams-pellarnas kamp. Det är invandrar kvinnornas kamp. Det är ju så att tack vare lång och hård feministisk kamp från röda och ljusblå feminister så har det i Sverige gjorts stora framgångar vad gäller jämställdhet. Vi har idag lagar i det här landet som förbjuder de verktyg som hederskulturen använder. Utan kampen i från feministiskt håll så hade vi varit kvar i samma hederskultur som råder i många av de länder som de etniska minoriteterna i vårt land kommer ifrån. Vi ska komma ihåg att HÖGERN alltid kämpat emot allt det svenska feminister kämpat och kämpar för. Deras engagemang för kvinnorna som lider under hedersförtryck är lika trovärdigt som när de bekymrar sig över arbetsmiljön i afrikanska gruvor. Där afrikanska arbetare knegar & sliter i Kongos gruvor med att få fram råvaran till el-bilarnas batteri. De skiter väll i afrikanernas arbetsmiljö, precis som de skiter i kvinnorna som lever under hedersförtryck. Högern har alltid och kommer alltid ha smutsiga baktankar. Nu är baktanken att smutskasta muslimer och flörta med främlingsfientliga väljare. Fast mest handlar det om att få den politiska debatten att handla om allt annat än det för majoriteten viktiga. Nämligen FÖRDELNINGSPOLITIKEN. Nu kanske det låter som att jag flyr undan i från ämnet. Men det gör jag inte alls jag försöker bara slå hål på deras smutsiga baktankar som dem försöker gömmer bakom engagemang i kvinnofrågan. Om vi nu ska återgå till hedersförtrycket som jag valt att provocerande inleda med att jag inte tycker är mitt problem. Så är det ju så att de här kvinnorna måste driva sin egen kamp. De ska självklart få hjälp av så väll svensk polis och övriga myndigheter när något bryter emot lagen. Men det är dem som måste förändra samhället där de lever. De behöver tillsammans med männen i sin kultur förändra normer och värderingar. Jag håller på dem till 100% tro inget annat. Jag anser bara att vita privilegierade män som jag själv ska fokusera på dem problemen som finns där vi själva lever & verkar. Fokusera på de samhällsproblem som faktiskt orsakas av människor i vår egen omgivning. Tex löne-dumpning, prostitution, trafficking, kvinnoförtryck, rasism, homofobi, miljöförstöring, narkotika användning, alkohol-missbruk, och växande klass skillnader. Det råder inte direkt brist på saker att kämpa för att förändra i storstadens mera privilegierade förorter. Jag menar för att tala klarspråk att  Kampen emot hedersförtryck inte ska drivas av vita privilegierade män som mig själv. Utan män som jag själv bör vara upptagna med att kämpa för att förändra destruktiva mansroller i vår egen närhet. 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela